Surfa och campa i Frankrike
 Surfa och tälta på camping i Capreton Frankrike

Jag vaknar upp på en yogamatta i Capreton med en hatt över mitt ansikte och en arm som somnat där den ligger slängd över mitt huvud. Sömndrucket tittar jag mig runt, tältet är redan uppsatt och David sitter i en campingstol och ler under en enorm tall och säger godmorgon ironiskt.

Samma natt hade jag flygit från Reykjavik och led fortfarande av jetlagen från Alaska som jag befann mig i innan jag var på Island. Eftersom flygbiljetterna var så dyra att flyga från Reykjavik till Bordeaux var jag tvungen att ta en mellanlandning i Barcelona fyra på morgonen. Inte nog med att jag inte sovit något var planet försenat och när vi väl hade landat ville planet inte öppna sina dörrar och vi som skulle byta flyg blir allt mer rastlösa. Var tionde sekund tittar jag på mobilens skärm för att se hur minutrarna tickar iväg och känner hur stressen bubblar upp och nästan äter mig inifrån. Mitt plan som ska ta mig till Bordeaux avgår snart. Så fort dörrarna öppnas väller vi som ska byta flyg ut som om vi stått i startgroparna inför ett lopp. Vi springer som om vi är jagade och med bara ett fokus i blicken, gaten. Jag kommer fram med flaxande armar precis när dom ska stänga gaten och flämtar fram ett tack till personalen.

Camping i Capreton

På flyplatsen i Bordeaux möter David upp mig och han kör oss ner till Capreton där jag sedan kommer ligga avslagen på en yogamatta. Med stapplande steg går jag förbi det bröliga franska tonårsgänget och mannnen med bar överkropp som grillar alla dagens måltider. Några meter bort står den konstiga husvagnen med nerdragna gardiner och massor av porslinsdockor uppställda i fönstret. Ibland står kvinnan med sitt intensivt röda hår vid dörren till husvagnen och tittar granskande på alla som går förbi. Snart blir dom bekanta ansikten och karaktärer som vad man närmast kan kalla grannar under vår vecka på campingen.

Ordning och reda var inte riktigt våra ledord. Bilen var konstant i ett mindre kaos som vi gjorde försök att styra upp men slutade ändå oftast i meningen Har du sett…?

JAKTEN EFTER VÅGORNA

Vi tittar på appar för att se vart dom bästa vågorna kommer vara under dagen. Kör mellan olika stränder och ställer oss på den varma sanden för att blicka ut mot havet. Inte för att jag vet exakt vad jag skulle titta efter men lär mig snabbt hur dom ska rulla in mot stranden i rätt vinkel och inte vara för stökiga. David pekar på en plats med mindre folk i vattnet långt bort från vart vi står där alla bitar verkar falla på plats.

Jag får ett meddelande när jag är i Alaska om en varning från David att allt inte är som vanligt. Tydligen hade det skett en olycka vid en skäggtrimning och allt skägg hade rykt. Det är ovant att se honom i skäggstubb, men snabbt vänjer jag mig och gillar det.

Vi dricker öl på samma restaurang på torget i Capreton som vi gjorde för tre år sedan. Den där sommaren för tre år sedan som vi officiellt blev tillsammans och gjorde vår första resa ihop. Konstigt att sitta på samma ställe när tre år har passerat och tänka på hur mycket som har hänt sedan dess. Allt det fina men även allt det fruktansvärda som vi tagit oss igenom. Bredvid oss skriker ett gäng belgare rakt ut mot teven som visar fotbolls-VM.

Surfa och tälta på camping i Capreton Frankrike

Vi lämnar Capreton bakom oss och kör norrut mot Holland för att hälsa på min släkt.

Tjejen i receptionen ler ursäktande och samtidigt nickar på huvudet när jag frågar om skylten stämmer. Jorå det var helt fullt på campingen. Jag visste att det var för bra för att vara sant när vi gled in genom det gulliga samhället 8 på kvällen med sina slitna stenfasader med ringlande murgröna på sig. Vid den här tiden har alla campingreceptioner stängt i regionen när vi körde över den lilla stenbron mot vårat sista hopp.

Vi visste att vi kunde sova i bilen men det hade vi ingen lust med när vi suttit i en bil och kört långa timmar på motorvägen. Vi ville bara sträcka ut våra kroppar på en luftmadrass och få en hel natts sömn eftersom vi skulle repetera allt dagen efter.

Men tjejen har en lösning på vårat problem och hoppar upp från stolen och leder mig bakom huset som receptionen ligger i. Samtidigt som hon går framför mig tittar hon bakåt och säger att vi kan sova på savannen. Jag förstår ingenting. Vi passerar barn som leker på en ställlning och kommer fram till ett gult knähögt gräs med små rum klippta för att slå upp tält på.

Det var på savannen som vi spenderar vår sista natt i Frankrike.

Tälta och bo på camping under en roadtrip genom Frankrike

Nyöppnade Nationalmuseum i Stockholm
 Tips på saker att göra i Stockholm en regnig dag, besök skulpturparken i Nationalmuseum.

Jag går i min egna värld inne på nyöppnade Nationalmuseum och tittar på tavlorna när jag plötligt hör mitt namn. Jag vänder mitt huvud till vänster och blickar rakt in in mot ordet väktare skrivet på en manlig bröstkorg. Jag stelnar till och börjar genast tänka “vad har jag nu gjort” trots att jag innerst inne vet att jag inte gjort något konstigt sen jag klev in i byggnaden. Efter ha tittat upp så inser jag att det är en barndomskompis till David och andas ut.

Vi står längs en vägg och småpratar om museet samtidigt som han hela tiden blickade ut över rummet för att ha koll så ingen skulle göra något dumt. Jag var chockad att det var så mycket folk en torsdag klockan två. Han berättar att det är lugnt nu i jämförelse med andra dagar och att ska man gå så är bästa tiden efter klockan 16 fram till dom stänger runt 19.

Tips på saker att göra i Stockholm en regnig dag, besök Nationalmuseum.

Från ett fönster på andra våningen ser jag ett Stockholm som själv ser ut som en målning. Där utanför är det dimma och regn. Du vet ett sånt regn med små och fina vattendroppar som man inte kan komma undan då dom svävar omkring runt dig utan att ha en tydligen riktning som den faller ifrån. Dom där dropparna som letar in överallt och lägger sig som ett fuktigt lager över dig. En höstig och vacker melankoli över Skeppsholmen. Vyn som sett ut så här så länge, där människornas kläder som passerat över bron är det som förändrats över tiden.

Nationalmuseum har varit stängd för renovering ungefär lika länge som jag bott i Stockholm och det var fler än jag som var nyfikna över hur det blev. Inte för att jag har något att jämföra med eftersom jag var aldrig där innan renoveringen började. En vacker detalj som jag tycker höjde hela konstupplevelsen var att varje rum är målad i en färg och samlade upp konst från en specifik tidsperiod genom det.

Jag har insett att jag blir mer inspirerad av att titta på målad konst än fotografi i mitt skapande. Kan fastna i hur någon har målat hur ljuset faller och hur konstnären jobbat med djupet i bilden. Älskar att museum som den här har gratis inträde så man kan smita in lite då och då utan att plånboken blir ledsen för att hämta lite mer inspiration.

Tips på saker att göra i Stockholm en regnig dag, besök Nationalmuseum.

Du hittar mig även här:

Kex hostel och en upptäcksfärd på Reykjaviks gator
 Kex hostel måste vara Reykjaviks finaste hostel.

Vi landar tidigt på morgonen på Reykjaviks flygplats och hämtar ut vår bil som ska ta oss upp till nordvästra Island. Men först behöver vi stilla vår hunger och vi är i stort behov av frukost. Förra gången Katarina var i Reykjavik hade hon besökt ett hostel som hon sa att hon trodde jag skulle gilla. Efter ha letat parkeringsplats och försökt tyda isländska skyltar var vi redo för en frukostbuffé. Men så rätt hon hade i att jag skulle gilla den här platsen!

Kex - Reykjaviks Finaste hostel?

Vid en parkeringsplats hittar du en anonym dörr med en liten skylt med ordet Kex på sig. Inte mycket avslöjar allt det fina som gömmer sig därinne. Kex hostel ligger i en gammal nedlagd kexfabrik och därav namnet. Det är högt i tak och färg har lossnat på balkarna ovanför oss. Min blick flackar runt över det stora rummet och kan inte riktigt bestämma vad jag ska stanna blicken på. Överallt finns det någonting att undersöka. Saker som är kantstötta och slitna, allt spretar åt alla håll men håller underligt nog ihop ändå. Det är mycket av allt, precis som jag gillar det.

Den här gången stannar vi bara för att äta deras frukostbuffé men några dagar senare precis innan vi ska lämna landet bor vi där en natt. Vi delar rum med 4 andra backpackers och i vanlig ordning är det ett kaos. Speciellt den där killen som ständigt verkar ge sig ut för att springa och som har sina löparkläder på tork. För att vara ett backpacker hostel så är Kex väldigt dyrt. Jag tror vi betalade nästan 600 kr för en säng i sovsal för 6 personer. Vilket nog är det mesta jag betalat för en säng i ett dorm någonsin. Då får du inte ens en egen toalett på rummet utan måste dela som vanligt med alla andra i korridoren. Visuellt tilltalar Kex mig verkligen, men om du lyckas hitta ett billigare boende så kan du alltid svänga förbi deras bar på kvällen som är öppen för allmänheten.

Island måste vara det dyraste landet jag rest i. Varje gång jag såg en prislapp fick jag nästan hicka. Som den där gången när vi skulle äta en pizza på restaurang i en litet samhälle och den kostade motsvarande 300 svenska kronor. Blev helt enkelt att vi delade på en för att inte känna att det skulle svida allt för mycket i plånboken. Upplevelserna man får i landet är i princip gratis borträknat från hyrbil och bensin men pengarna försvinner snabbt på mat och boende.

Kex hostel måste vara Reykjaviks finaste hostel.

På Reykjaviks gator

Det är juni men det känns som oktober. Det blåser och regnar på tvären, vädret är allt annat än härligt. Men Reykjaviks husfasader gör sitt bästa för att kompensera för det gråa vädret. För här är fasaderna allt annat än gråa. Hela staden är som att få sig en injektion av gatukonst. Runt varje hörn hittar jag konst i alla möjliga stilar. Önskar innerligt att fler städer skulle våga låta gatukonstnärer få ta upp mer utrymme i offentliga miljöer. Vardagen skulle bli lite roligare.

Ett tips är att följa min begåvade vän och gatukonstnär Julia Riordans instagram som reser runt i världen och målar husfasader, bilar och parkourparker. Blir alltid lika glad när jag ser hennes konst!

gatufoto på Reykjaviks gator
 gatukonst på Reykjaviks gator

Sista biten in i Hallgrimskirkja piskar regnet på oss och folk går framåtlutade med dörren i sikte. Regnet skulle förfölja mig både på södra sidan av Island och ända ut till den nordvästra klippan.

Hallgrimskirkja i Reykjavik
 konst i Reykjavik
 gatukonst på Reykjaviks gator
 Reykjavik
 hund i Reykjavik

Katarina klappar katter som inte finns på riktigt och går gatan ner med huvan från jackan dragen över sin hatt. Sånt man måste göra när vädret ställer sig på tvären. Vi hittar en liten tobakshandel och går in, hunden med krulliga öron står utanför och kastar långa blickar in på oss och sin husse. Husse köper en korv till sig själv och en annan till hunden som slukar den snabbt. Nu var det dags att ta oss tillbaka till bilen för att köra den långa sträckan upp mot norr. Det jag inte visste då men som sen skulle visa sig vara den mest utmanande bilresan jag någonsin kört.

Du hittar mig även här:

Min kommande fotoutställning och saker att göra i Örebro
 Annorlunda weekend i Sverige - Gå på spökvandring i Örebro slott

Örebro har stått länge på min lista över platser att besöka i Sverige. När jag har googlat på bilder över hur olika svenska städer ser ut så har jag alltid återkommit till Örebro. Bara det att dom har ett slott med vallgrav mitt i staden gör ju att man vill packa väskan direkt! Jag var bara där från lördag till söndag men tycker jag hann med väldigt mycket trots den korta tiden.

Tack snälla ni som har svarat på mina frågor i min läsarundersökning som jag la upp! Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att göra det. Det är så roligt att se vad det är ni gillar med min blogg och om vad jag ska skriva mer om. Att skriva om tips att göra i Sverige var det nästan alla som klickade i så här kommer det mer av det på direkten.

Fotoutställning på Eataly

Innan vi kastar oss in i vackra Örebro så vill jag berätta att jag ska ställa ut tre av mina resefotografier på Eataly här i Stockholm mellan 12-25 november. Tillsammans med Italian national tourist board och 4 andra fotografer visar vi upp fotografier från olika platser i Italien. Om ni har vägarna förbi kan ni ta en bit mat och titta på bilderna, ska bli så kul för min egen del att se vilka bilder dom andra valt och se Italien genom deras ögon.

Annorlunda weekend i Sverige - Gå på spökvandring i Örebro slott och sov i Clarion Collection Hotell Borgen

Checkar in på Clarion Collection Borgen

Supertidigt på lördagsmorgonen tar jag min bil och kör genom ett folktomt Stockholm. Trots att jag bott här nu i 5 år så blir jag ändå inte bekväm att köra bil på Stockholms gator. Det stressar mig nått så otroligt. Men när det är tidigt på morgonen en helg blir hela upplevelsen så mycket trevligare då det inte är massa andra bilar som ska hetsa bakom mig. Sen hjälper det även att ha bra kartläsare som Lena och Malin som jag plockade upp efter vägen.

Hotellet Clarion collection Borgen ligger precis nere vid vattnet och ser själv lite ut som ett slott med sina runda torn. Entrén är pampig med gamla valv och trappuppgången slingrar sig uppåt med enorma fönster och mjuka vinklar. I en av korridorerna skapas ovanligt många vinklar och det känns som om ögonen spelr mig ett spratt. Lite som om jag är i lustiga huset fast mycket mer rofyllt.

Jag hade ingen aning om att Collection-hotellen i Clarions kedja betyder att middag, kaffe och snacks under dagen (och såklart frukost) ingår i priset när man bokar ett rum. Väldigt praktiskt för mig som lätt får blodsockerfall och behöver fylla på energidepåerna under dagen. Kom ihåg att hugga in på deras scones, så goda!

caroline frankesjö fotograf

Yoga i Länsteatern

Väckarklockan ringer och Malin säger att nu är det dags att stiga upp. Jag tittar på tiden på min telefon och är förvirrad. Varför är klockan 6 och inte 7 som jag hade ställt klockan på. Mina första tankar går till att det är ändrats till vintertid men efter några förvirrade minuter inser vi att klockan ställts fel och slumrar vidare. När klockan slår 7 är jag tröttare än första gången vi vaknande. Det verkar vara en lag att så måste det vara.

Det hör inte till vanligheterna att jag stiger upp klockan 7 på en söndag men den här helgen skulle jag börja dagen med yoga i ett vackert rum i Örebros länsteater. Annica instruerar oss hur vi ska väcka kroppen genom att sträcka på oss och samtidigt håller staden på att vakna till liv där utanför och höstsolen börjar kasta ett varmt ljus på husen. Efter yogan går jag ner till vattnet och fotograferar bron och Örebro slott i motljuset. När jag visar bilden sen så får jag “men det ser ju ut som typ Prag”. Än en gång blir det så påtagligt att vi reser så långt för att ha så mycket vackert här hemma runt hörnet.

Weekend i Sverige, yoga i Örebro

Vi smiter ut i solnedgången med en scones i handen och tar ett varv runt slottet. Caroline som har bott i Örebro i flera år agerar guide och pekar ut saker till oss. Vi speglar oss i ufot och titta på när folk tar sig upp på den gröna överdimensionerade parkbänken. Solen sänker sig och reflekteras i slottets fönster som illusionen om att varje fönster är täckt i guld. Alla bladen skiftar i starka nyanser av gult och orange. Den sista intensiva kraften innan dom kommer ge upp och ramla ner.

Weekend i Sverige: Sov i en borg och spökvandra på Örebro slott

Spökvandring på Örebro slott

På kvällen när middagen är uppäten var det dags för en spökvandring på Örebro slott. När jag försöker tänka ut om jag varit på en spökvandring innan så tror jag inte det. Personligen tror jag inte på spöken eftersom jag aldrig varit med om något som fått mig att tvivla. Men under den korta promenaden från hotellet till slottet delade flera med sig av historier och möten med det okända som dom bär med sig.

Dörren öppnas och en kvinna i lång svart klänning och en ljuslykta hälsar oss välkomna. Vi står i mörkret på innergården och får berättat för oss en man som sett hänga dinglande på en plats ovanför våra huvuden. Vi går genom rum i konstant mörker och där bara levande ljus kastar skuggor på väggarna runt omkring oss. Historier om brustna hjärtan och galenskap från gamla kungar och fruktansvärda livsöden om kvinnor som låstes in på den kalla vinden anklagade för häxeri varvas om varandra.

När jag tror att det är slut får vi frågan om vi vill gå ner i fängelsehålorna och om man vill får man lämna vandringen. Två av oss susar iväg längs husknuten och vi andra står kvar och vet inte vad som ska hända. Vi följe en smal trappa som störtdyker ner i mörkret och vi lyssnar på fruktansvärda historier om tortyr och allt slutar med en händelse som får oss alla att få hjärtat i halsgropen. När vi sedan går och lägger oss är jag tacksam att jag delar rum och inte behöver sova själv. För mig som inte tror på spöken tvivlar en stund på vad som är verkligt och inte.

Annorlunda weekend i Sverige - Gå på spökvandring i Örebro slott

Du hittar mig även här:

Hjälp mig att förbättra min reseblogg!

Den här hösten har jag drivit den här resebloggen i tre år, tiden går fort när man har roligt som man säger!

Just nu befinner jag mig i någon slags brytpunkt med alla mina kreativa delar i livet och jag känner att jag vill ta den här bloggen till nästa nivå. Men jag är lite förvirrad i exakt vad det är som jag behöver göra för ta mig dit. Jag tycker att det verkligen är på tiden att ni får göra er röst hörd och hjälpa till att forma den här bloggen, för utan er är ju den här bloggen ingenting!

Ni har bara blivit fler och fler det senaste året och jag skulle verkligen uppskatta att få ta del av era tankar och idéer hur jag ska göra bloggen ännu bättre.

Hur hittade du mig?
Hur läser du min blogg?
Hur länge har du läst min blogg?
Vad vill du läsa mer om på min blogg? (Man får kryssa i flera alternativ)
Skulle du vilja att jag sålde affischer med mina fotografier?
Skulle du vilja att jag hade fotoworkshops där jag lär dig att utveckla ditt bildspråk och bli en bättre fotograf?
Vilka blogginlägg uppskattar du mest? (Man får kryssa i flera alternativ)
Hur ofta besöker du min blogg?
Vad tycker du om hur ofta jag uppdaterar idag?
Tankar och idéer? Är det något du tyckte saknades här? Tack snälla för att du följer mig och hjälper mig att ta bloggen till nästa nivå!